Nazywa się Spirit of Ecstasy i choć zmiana ta może wydawać się głupia, przypomina, że aerodynamika pojazdu ma znaczenie.
Rolls-Royce to dla większości ludzi dość nieosiągalny pojazd, ale na jego masce widnieje ikoniczny ornament, który może zauważyć prawie każdy, kto przejedzie obok. Ten obelisk o dziwnym kształcie nosi nazwę Spirit of Ecstasy (Duch Ekstazy) i przedstawia kobietę pochyloną do przodu, której szaty powiewają do tyłu, jakby była w locie.
Choć jest to z pewnością spektakularne widowisko, nie jest to najbardziej przyjazny aerodynamicznie emblemat samochodowy na świecie. W rzeczywistości obawy związane z potencjalnym negatywnym wpływem na zużycie paliwa były jednym z powodów, dla których wielu producentów samochodów zrezygnowało z ozdób na masce – nawet jeśli właściciele Rolls-Royce’a prawdopodobnie nie muszą się martwić o swój budżet na paliwo. I oczywiście, przy zbliżającej się premierze całkowicie nowego, elektrycznego, luksusowego coupe Rolls-Royce’a o nazwie Spectre, oszczędność paliwa nie będzie już problemem. Właściciele Spectre mogą się jednak martwić o całkowity zasięg jazdy.
Do diabła z nowoczesnymi pojazdami elektrycznymi, Rolls-Royce po prostu nie pozbędzie się Spirit of Ecstasy. Zamiast tego, brytyjski producent samochodów luksusowych zmienił kształt enigmatycznego emblematu, aby poprawić wydajność aerodynamiczną i nie wpłynąć negatywnie na całkowity zasięg Spectre zasilanego bateriami.
Projektanci zaczęli modyfikować istniejący ornament, obniżając jego wysokość o 17 procent. Jest to bardziej zbliżone do oryginalnych szkiców narysowanych przez projektanta Charlesa Sykesa, kiedy wprowadzono go 111 lat temu. Zmieniono również nieco ułożenie Ducha. Wreszcie, szaty emblematu zostały przerobione tak, aby były bardziej aerodynamiczne, a ogólna sylwetka bardziej pasowała do projektu, który Rolls nazywa „The Expression”.
Według Rolls-Royce’a, zaprojektowanie ostatecznego arcydzieła montowanego na masce zajęło 830 godzin. Obejmuje to czas spędzony na modelowaniu, jak również na testach w tunelu aerodynamicznym, aby upewnić się, że w warunkach rzeczywistych emblemat jest tak śliski, jak to tylko możliwe. Niestety, Rolls nie mówi dokładnie, jak duży opór powietrza eliminuje nowy Spirit.
„Spirit of Ecstasy jest najbardziej znaną i pożądaną maskotką motoryzacyjną na świecie” – powiedział w oświadczeniu Torsten Müller-Ötvös, Dyrektor Generalny Rolls-Royce’a. „Jest ona czymś więcej niż tylko symbolem, jest ucieleśnieniem naszej marki, a także nieustannym źródłem inspiracji i dumy dla marki i jej klientów. Podobnie jak nasza marka, zawsze podążała z duchem czasu, pozostając wierna swojej naturze i charakterowi.”
Rolls-Royce twierdzi, że aerodynamiczna wersja Spirit będzie wykorzystywana w nowych modelach w przyszłości. Istniejące modele w ofercie firmy – Cullinan, Dawn, Ghost, Phantom i Wraith – będą nadal korzystać z istniejącego designu.
To wszystko może wydawać się niezwykłym głupstwem, ale na Ziemi producenci samochodów wiedzą, że aerodynamika ma znaczenie przy konstruowaniu samochodów, zwłaszcza tych zasilanych akumulatorami. Aerodynamikę pojazdu mierzy się za pomocą tzw. współczynnika oporu powietrza, oznaczanego skrótem Cd (Coefficient of Drag). Im niższa jest ta liczba, tym mniejszy opór wiatru stawia pojazd jadący autostradą w idealnych warunkach.
Biorąc pod uwagę, że nowy Spirit of Ecstasy będzie stał na szczycie nowego flagowego modelu EV firmy Rolls-Royce, niski współczynnik oporu powietrza był ważny i stanowił część przyczyny przeprojektowania ozdoby. Choć sam model Spectre nie został jeszcze w pełni ujawniony, Rolls-Royce już pochwalił się światu jego niskim współczynnikiem oporu powietrza: 0,26 Cd.
Dla porównania, Hummer H2 ma współczynnik 0,57 Cd, Honda Odyssey 0,39, Toyota Prius 0,24, a Tesla Model S 0,21. Spectre ma mniej więcej taki sam współczynnik jak Audi e-tron Sportback, co plasuje go pomiędzy Odyssey a Priusem.
Rolls-Royce zapewnia również, że Spirit of Ecstasy jest chowany. Producent reklamuje to jako zabezpieczenie przed kradzieżą, ale można go również dowolnie podnosić i opuszczać, co oznacza, że samochód, który dumnie prezentuje się na parkingu, może go opuszczać podczas jazdy, aby jeszcze bardziej obniżyć współczynnik oporu powietrza.
Producenci bardziej nowoczesnych samochodów elektrycznych zaczęli skupiać się na maksymalnym obniżeniu współczynnika oporu powietrza, aby zwiększyć zasięg pojazdu. Często osiąga się to poprzez przerabianie paneli nadwozia, przewodów i innych elementów zewnętrznych, które mogą łapać wiatr. Honda, na przykład, całkowicie usunęła lusterka boczne ze swojej malutkiej Hondy E, zastępując je lusterkami i czujnikami z kamerami. Honda twierdzi, że samo to posunięcie zmniejszyło opór aerodynamiczny samochodu o 3,8 procent, a w porównaniu z tradycyjnymi lusterkami bocznymi – o prawie 90 procent. Inni producenci samochodów, jak Tesla, skonstruowali wysuwane klamki drzwi, które chowają się, gdy pojazd jest w ruchu.
Chociaż data premiery, dokładna specyfikacja i cena Rolls-Royce’a Spectre nie są jeszcze znane, brytyjski producent samochodów luksusowych nie spieszy się, aby upewnić się, że każdy element nowego coupe będzie lśniącym przykładem bogactwa i powrotem do tradycyjnych cech, których domagają się klienci, w tym do kultowego (i przeprojektowanego) Spirit of Ecstasy.