Oczekuje się, że zmiana polityki prywatności firmy Apple będzie kosztować Metę miliardy.
Meta, firma macierzysta Facebooka i Instagrama, zanotowała w czwartek 26-procentowy spadek akcji – według Bloomberga był to najgorszy jednodniowy krach w historii giełdy.
Spadek nastąpił po opublikowaniu przez Metę w środę raportu z wyników za czwarty kwartał, który ujawnił wyzwania, przed jakimi stanął gigant mediów społecznościowych. Podczas gdy Meta odnotowała ogólny wzrost przychodów w ostatnich trzech miesiącach 2021 roku, jej zyski kwartalne spadły o 8 procent, a firma zapowiedziała, że w tym roku spodziewane są kolejne straty, częściowo z powodu zmian w funkcjach prywatności Apple.
W zeszłym roku Apple wprowadził funkcję App Tracking Transparency, dzięki której użytkownicy iPhone’ów i iPadów mogą zrezygnować z udostępniania lub śledzenia ich aktywności przez aplikacje. New York Times pisze, że „zdecydowana większość” właścicieli iPhone’ów zdecydowała się skorzystać z tej funkcji i zablokować śledzenie. Można to ustawić jako ustawienie domyślne w ustawieniach prywatności urządzenia, lub użytkownicy będą pytani o zgodę na śledzenie w zależności od aplikacji.
Meta głośno krytykuje tę zmianę, która ogranicza jej możliwości wykorzystywania danych osobowych do targetowania reklam. Reklama cyfrowa tradycyjnie stanowi ponad 90% przychodów firmy Meta, a firma szacuje, że nowa polityka Apple będzie ją kosztować w tym roku około 10 miliardów dolarów przychodu. Mark Zuckerberg, założyciel i dyrektor generalny firmy Meta, powiedział, że istnieje „wyraźny trend, w którym mniej danych jest dostępnych do dostarczania spersonalizowanych reklam” – donosi The New York Times, podając to jako jeden z powodów, dla których jesienią ubiegłego roku firma zaczęła koncentrować się na metaverse.
To posunięcie kosztowało jednak firmę – Meta odnotowała stratę ponad 10 miliardów dolarów, ponieważ rozwinęła swój dział Reality Labs (który jest wykazywany oddzielnie od działu aplikacji dla mediów społecznościowych). Dział ten jest odpowiedzialny za rozwój sprzętu, takiego jak zestawy do wirtualnej rzeczywistości, które ostatecznie staną się narzędziami dostępu do nowego wirtualnego świata firmy Meta. Choć Reality Labs jest częścią firmy Meta już od lat, według The New York Times po raz pierwszy zostało uwzględnione w raporcie finansowym, co sygnalizuje zmianę nastawienia firmy i inwestycji w tym obszarze.
Pomimo strat finansowych, raport wykazał wzrost liczby użytkowników na wszystkich platformach firmy Meta, w tym na Instagramie i WhatsApp, z jednym znaczącym wyjątkiem – flagową platformą firmy, czyli Facebookiem. Po raz pierwszy w swojej historii Facebook odnotował spadek średniej dziennej liczby użytkowników, z 1,93 mld w trzecim kwartale 2021 r. do 1,92 mld na koniec roku.