Zajrzyjmy pod maskę DBX707.
Przy zakupie nowego samochodu nie brakuje SUV-ów do wyboru. Pojazdy te są zarówno wszechobecne, jak i stanowią jeden z najbardziej dochodowych segmentów dla producentów samochodów, z „nienasyconym” popytem ze strony społeczeństwa, jak to ujął były szef Cadillaca Johan De Nysschen. Jednak ostatnio na parkingach dealerów zaczęła pojawiać się fala super SUV-ów z mocnymi silnikami i innymi bajerami, w tym nowość z Wielkiej Brytanii.
Większość Amerykanów prawdopodobnie kojarzy Astona Martina z Jamesem Bondem, biorąc pod uwagę występy marki w filmach, ale firma nie produkuje już tylko małych samochodów sportowych i grand tourerów. Od 2020 roku Aston produkuje swojego crossovera SUV-a DBX, a dochody z samego tego produktu okazały się ratunkiem dla producenta samochodów. Teraz Aston wprowadza na rynek zupełnie nową wersję wyczynową: DBX707.
Całkowicie nowy Aston Martin DBX707 jest ulepszoną wersją standardowego DBX-a Astona i na pierwszy rzut oka wiele osób może nie zauważyć, co sprawia, że ten konkretny model jest tak imponujący. W tym celu należy przyjrzeć się mu bliżej.
Pod maską znajduje się dobrze znany, spalający gaz 4,0-litrowy silnik V8 twin turbo, taki sam jak w zwykłym DBX. Jednak zespół Astona Martina zwiększył moc dzięki zmodernizowanym turbosprężarkom, które dały DBX707 dodatkowe 155 koni mechanicznych. W rezultacie uzyskano dość potężną jednostkę napędową o mocy 697 KM, co przekłada się na 707 PferdeStarke, czyli koni mechanicznych – stąd nazwa DBX707.
Silnik jest tak mocny, że daje firmie Aston możliwość zdobycia tytułu najmocniejszego produkcyjnego SUV-a na świecie. Technicznie rzecz biorąc, tytuł ten należał wcześniej do Dodge’a Durango SRT Hellcat, który dysponował mocą 710 KM, a następnie do Jeepa Grand Cherokee Trailhawk o mocy 707 KM. Ponieważ jednak Dodge i Jeep nie będą oferować swoich modeli w roku 2022 i prawdopodobnie później, Aston ma doskonałą okazję, aby przejąć ten tron.
Do silnika dołączona jest dziewięciobiegowa skrzynia biegów z mokrym sprzęgłem zapożyczona od Mercedesa-AMG. Ta szybka przekładnia wykorzystuje pakiet niezależnie sterowanych sprzęgieł nasączonych smarem – stąd nazwa „mokra” – dla lepszego chłodzenia, szybszej zmiany przełożeń i zdolności do radzenia sobie z wysokim momentem obrotowym wytwarzanym przez silniki takie jak 4,0-litrowy V8 w DBX. Ponadto oferuje kierowcom możliwość ręcznego wybierania biegów bez konieczności powrotu do trybu automatycznego, a także funkcję kontroli ruszania, która zapewnia szybki start z miejsca, oraz tryby jazdy, które przenoszą do 95 procent momentu obrotowego na tylną oś.
Aston wyposażył samochód w krótsze całkowite przełożenie, dzięki czemu 707 rozpędza się od 0-62 MPH w zaledwie 3,3 sekundy. Czas ten jest niewiarygodnie szybki jak na SUV-a (lub samochód) z silnikiem spalinowym. Choć nadal jest lepszy od czasu 3,1 sekundy uzyskanego przez Porsche Cayenne Turbo GT, na papierze bije na głowę inne super SUV-y, takie jak Lamborghini Urus i Audi RS Q8, choć obie maszyny są notorycznie niedoceniane w tej dziedzinie i w rzeczywistości osiągają lepsze wyniki, niż te, którymi chwalą się firmy.
Aston twierdzi, że DBX707 nie tylko szybko przyspiesza – jest również szybki. Po naciśnięciu pedału gazu prędkościomierz będzie się wspinał aż do osiągnięcia maksymalnej prędkości 193 MPH. Dobrze, że jest standardowo wyposażony w hamulce karbonowo-ceramiczne o średnicy 420 mm, które zwiększają siłę hamowania.
Chociaż prędkość jest ciekawym i wciągającym miernikiem, większość ludzi nie będzie zabierać tego SUV-a na tor Nurburgring w każdy weekend. Ten wyczynowy samochód musi także odpowiednio wyglądać, aby nabywcy mogli uzasadnić swój zakup.
DBX707 otrzymał przerobioną maskę, aby oddzielić model wyczynowy od standardowego DBX-a. Powiększony przedni grill nadaje SUV-owi bardziej agresywny wygląd, zapewniając jednocześnie lepszy przepływ powietrza. Nawet światła przeciwmgielne zostały odchudzone, aby zmaksymalizować ilość chłodzenia potrzebnego dla mocniejszego silnika.
Poniżej kraty zaczyna się napływ zewnętrznego włókna węglowego, które pokrywa dolną część SUV-a. Począwszy od przedniej falbany, surowy wygląd włókna węglowego rozciąga się na boki DBX707, w szczególności na progi, które zostały ukształtowane tak, aby lepiej przepuszczać powietrze wokół tylnego koła. Najbardziej widoczne zastosowanie włókna węglowego znajduje się z tyłu, czyli w miejscu, na które prawdopodobnie będzie patrzeć większość przeciwników DBX707, biorąc pod uwagę ogromną moc generowaną pod maską tego SUV-a. Błyszczące elementy z włókna węglowego pomagają ustabilizować pojazd przy wyższych prędkościach, w tym wydłużony spojler dachowy i nowy, aerodynamiczny dolny spojler tylny.
Aston nie ujawnił jeszcze cen modelu DBX707, ale nie będzie on tani. Standardowa wersja DBX kosztuje od 176 900 dolarów, a wersja wyczynowa będzie z pewnością droższa. Produkcja rozpocznie się jeszcze w tym kwartale, a dostawy mają ruszyć w drugim kwartale 2022 roku.